sunnuntai 10. kesäkuuta 2018

Central Plaza Rayong

Aamun treffipaikka, Grand Blue hotelli ja condo.

Tänään meillä oli ohjelmassa Rayongissa vierailu. Tarkoituksena oli mennä käymään ensin Rayongin vanhassa kaupungissa ja sen jälkeen Ko Kloin kelluvilla markkinoilla ja Central Plaza ostoskeskuksessa. Sää teki kuitenkin meille pienet kepposet aamulla kun vettä tuli hetken aikaa kuin saavista kaatamalla ja lähtö siirtyi vähän. Mopoilimme Grand Blue condolle ja tapasimme ystävämme siellä. Juuri kun saavuimme Mae Phimin rantatielle, näimme Rayongiin menevän lavataksin. Koska emme olleet kaikki vielä koolla, jouduimme odottelemaan seuraavaa lavataksia. Olemme kerran joutuneet odottamaan uutta lavataksia tunnin verran, mutta nyt ei mennyt kauaakaan kun uusi taksi saapui. Lavataksimatka Rayongiin kesti tunnin verran ja maksoi 40thb per henkilö. Myös Samuelista otettiin tällä kertaa täysi hinta, vaikka välillä molemmat lapset ovat päässeet ilmaiseksi. Mae Phimistä tulevat lavataksit menevät Rayongin bussiasemalle, josta on vielä muutaman kilometrin matka Central Plaza ostoskeskukseen. Menimme myös tämän matkan lavataksilla, hinta on 10thb. Jouduimme jättämään Rayongin vanhan kaupungin vierailun väliin aikatauluongelmien takia. Ystäviemme piti olla Novotel Rim Pae hotellin vastapäätä olevalla räätälillä sovittamassa vaatteita kello 18.00 emmekä mekään olisi enää ehtineet sinne ennen pimeää.

Mae Phimin ranta aamulla

Uimaleluautokin oli jälleen paikalla.

Tällä lavataksilla matkasimme Rayongiin.

Saavuttuamme Central Plaza ostoskeskukseen menimme suoraan Swensensiin jäätelöille. Tämähän on se juttu, joka meidän pitää tehdä joka kerta Thaimaassa. Swensensin jäätelöitä ei voi vastustaa. Ravintolaan ei ollut tullut mitään sellaisia uutuuksia, joita olisimme halunneet maistaa vaan pysyttäydyimme vanhoissa tutuissa annoksissa. Hyviähän ne olivat jälleen kerran.

Näinhän se menee ja sitten lisäsin että "Dont call it a dream... Call it a plan"

Minun jäätelöannokseni Swensensissä.

ja vettähän Swensensissä tarjoillaan aina näistä ihanista laseista.

Swensensin jälkeen kävelimme ostoskeskuksen vieressä oleville Ko Kloin kelluville markkinoille. Markkinat ovat pienet eikä niitä varten kannata tänne matkustaa. Kuitenkin jos tulee muutekin Central Plazaan shoppailemaan, niin kannattaa käydä vilkaisemassa paikka. Lapset (ja Tomi) olivat innoissaan kun näkivät lammessa kaloja. Tämän jälkeen Samuel alkoi kysellä kalanruokaa ja löytyihän sieltä tiski, jossa sitä myytiin 10 bahtin hintaan. Samuelilla on omat rahat vyölaukussa ja hän osaa tehdä omat ostoksensa täysin itsenäisesti. Samuel on luonteeltaan hyvin antelias ja jakaa aina toisille omistaan ja sen kyllä huomaa täälläkin. Selän kun kääntää, niin hän on käynyt lahjoittamassa rahaa jonnekin keräyslaatikkoon tai kerjäläiselle. Onneksi Samuel on pysytellyt vielä kolikoissa, setelit hän mieltää niin isoiksi rahoiksi ettei raaski luopua niistä. Kalojen syöttämisen lisäksi kiertelimme paikassa ja teimme pieniä ostoksia.

Ko Kloin kelluvat markkinat.

Samuel kalanruoka ostoksilla.

ja ruokkimassa kaloja.

Markkinoilla oli kiva pieni puinen temppeli.

Sisätiloissa oli muutamia putiikeja ja ravintola.

Kelluvien markkinoiden jälkeen palasimme ostoskeskukseen ja kiertelimme vähän kaupoilla. Mielenkiintoisimpia kauppoja mielestämme on erilaiset 60 bahtin kaupat. Central Plazassa niitä oli useita. Kiertelimme mm. Daisossa, mutta taisin saada siitä vähän yliannostusta joulukuisella Tokion matkalla. Ostelin niin paljon erilaisia keittiötarvikkeita, että suurin osa on edelleen käyttämättä. Tänään mukaan tarttui kuitenkin esimerkiksi pandasukat tuolin jalkoihin ja silikoninen suoja kasvomaskien päälle. Tätä silikonista kasvosuojaa katselin jo Japanissa, mutta jätin se ostamatta. Nyt täältä tulee kuitenkin ostettua kasvomaskeja, joten suoja on tarpeen. Ostin myös eilen 7 elevenistä Senkan kasvojen puhdistusvoidetta. Tämän käyttämiseksi suositellaan vaahdotusverkkoa, joten sellainenkin tuli tänään hankittua. Kaupoissa kiertelyn jälkeen kävimme vielä Pizza Companyssa syömässä vakioannoksemme eli kasvispizzan juustotäytteisellä reunalla, nam.

Hyvä shoppailupaikka.

Pizza Companyn pizza juustoreunoilla.

Samuel otti kuvan annoksestaan.

Ystävämme lähtivät meitä vähän aiemmin pois Rayongista, sillä heidän piti lähteä räätälille. Me lähdimme vasta iltapimeällä. Ystävällinen kuski toi meidät Mae Phimiin Grand Blue hotellille, jossa meidän mopomme oli parkissa. Kävimme vielä Buffalo Bill ravintolassa iltadrinkeillä ennen talolle tuloa. Saimme matkaamme kummityttömme, joka tuli meille pariksi yöksi. Tytöt pelaavat nyt ahkerasti kikattaen Skip bo peliä ja me tulimme Tomin ja Samuelin kanssa iltauinnilta. Näin nämä lomapäivät vaan kuluvat, aivan liian nopeasti...

Buffalo Bill ravintola on remontoitu tyylikkään näköiseksi.

Suosikkijuomani Thaimaassa, kotona se ei jostain syystä maistu niin hyvälle kuin täällä.