sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Nopparattharan rannalla

Lomalla ehtii tehdä enemmän kun herää aikaisin ja lähtee liikenteeseen. Me heräsimme tänään aikaisin, mutta liikkeelle lähtö tapahtui taas normaaliin aikaan. Arvoimme aamulla tämän päivän ohjelmaa ja jouduimme jopa muuttamaan suunnitelmia muutaman kerran. Minä ja Tomi olisimme halunneet lähteä Hongin saarelle, Sani ei halunnut lähteä koska ei uskalla mennä veneeseen, Olivia ei halunnut lähteä saarelle, koska siellä ei olisi leikkikaveria ja mummolle ja vaarille oli aika sama mitä tekisimme. Päädyimme muutaman mutkan jälkeen lähtemään Nopparattharan rannan päähän uimaan. Nopparattharan ranta oli jäänyt viime reissusta mieliimme mutaisena ja likaisen oloisena rantana. Nyt ranta näytti ohi mennessä jopa siistimmältä ja paremmalta kuin Ao Nangin ruuhkainen ja roskainen ranta, jossa pari päivää sitten erään turistin jalan läpi meni maissitikku ja käärmekin tippui puusta, hui.

Tomi ja Jyri tutkimusmatkalla lähisaarella...
Menimme rannalle kahdella mopotaksilla ja sovimme hinnaksi 120THB/taksi eli hinta oli oikeastaan sama kuin hinnastossa eli 40THB/aikuinen. Lapset pääsivät ilmaiseksi. Perillä rannan päässä kävelimme aivan niemen nokkaan, lähelle paikkaa josta isommatkin veneet menivät ohi venelaiturille. Paikka oli aika mukava. Ranta oli pitkälle matala ja vuoren seinämän vieressä oli hyvä varjoinen paikka, jonne levitimme leirimme. Rannalla oli paljon simpukoita ja simpukkamurskaa, joita lapset käyttivät leikkeihinsä. Tytöt eivät juurikaan uineet rannalla, mutta me muut kävimme vähän väliä vilvoittelemassa meressä. Myös Samuel nauttii kovasti uimisesta meressä eikä häntä näytä haittaavan vaikka suolavettä menee välillä suuhun ja silmiinkin.
 Kulkuneuvoja rannan tuntumassa...

Uituamme tarpeeksi lähdimme kahlailemaan rantaan noin kello 14.00 aikoihin. Samuel oli erittäin väsynyt ja taisi ottaa muutaman minuutin pikaunet sylissäni. Rannalla alkoi taas normaalit neuvottelut mopotaksien kanssa. Kuvittelimme, että pääsisimme takaisin hotellille samaan hintaan kuin tullessa emmekä hyväksyneet 40THB kalliimpaa hintaa pois menossa. Kävelimme tien varrelle ja neuvottelimme hinnaksi 40THB/aikuinen. Kysyin kaksi kertaa, että ovatko lapset ilmaisia ja kuski vakuutti niin olevan. Hotellilla taksia maksettaessa hän kuitenkin sanoi, että lapsista piti maksaa puolet aikuisen hinnasta. Emme jaksaneet alkaa tappelemaan asiasta ja maksoimme hinnan, mutta tämä oli jo toinen kerta kun koimme, että meitä huijattiin taksihintojen kanssa eikä lupausta pidetty. En muista, että näin olisi tapahtunut muualla ja asia jäi ärsyttämään, vaikka kyse ei ollut kuin noin eurosta.

Kävimme hotellilla pikaisesti suihkussa ja laitoin Samuelin päiväunille. Samuelin nukahdettua lähdin Olivian ja Niinan perheen kanssa hierontaan. Otin reissun ensimmäisen jalkahieronnan, mutta hieronta oli aika onnetonta sivelyä. Pohkeeni olivat kipeät Tiikeritemppelin kiipeilystä, joten toisaalta tämä öljysively oli ihan ok tässä tilanteessa. Hieronnan jälkeen menimme hotellille missä Samuel olikin jo herännyt päiväunilta ja itki kun äiti oli kadonnut, vaikka Tomi oli kertonut meidän olevan hieronnassa. Minä huomasin selkäni olevan palanut aivan karrelle tänään rannalla. Olin käyttänyt Sebamedin aurinkorasvaa, jossa on suojakerroin 50. En ollut huomannut, että rasva ei ole vedenkestävää ja se huuhtoutuu pois iholta välittömästi jos iholle tulee vettä. Tämän vuoksi Oliviankin hartiat ovat aivan palaneet. Rasvaa pitäisi siis lisätä joka uimakerran jälkeen ja oikeastaan en voisi käyttää sitä ollenkaan koska oleskelen niin pitkiä aikoja vedessä, että palan siellä uinnin aikana ilman vedenkestävää rasvaa.

Olimme sopineet mummon ja vaarin kanssa, että lähdemme porukalla ostoksille Krabi Towniin illalla. Sovimme tuktukin kanssa matkan hinnaksi 600THB menosta, mutta päädyimme lopulta siihen, että kuski odotti meitä BigC:llä ja maksoimme hänelle 1200THB. Kun olimme viimeksi Krabilla, BigC tavarataloa ei ollut vielä rakennettu joten tämä käynti oli meille ensimmäinen. Ennen ostoksia kävimme taas KFC:ssä syömässä perinteiset ruuat lastenaterioineen ettei nälkä yllätä kaupassa. Ostoset koostuivat pääasiassa ruokatarvikkeista ja juomista. Vaatevalikoimat olivat melko suppeat tai sitten en vaan enää kelpuuta lapsille mitä tahansa. Oikeastaan parempikin jättää ostokset loppulomalle Bangkokiin, koska siellä minut yleensä valtaa shoppailuhysteria. Ostosreissun jälkeen palasimme hotellille kahdeksan aikoihin ja Olivia ilmoitti välittömästi, ettei halua lähteä enää minnekään liikenteeseen. Päädyimme tulemaan huoneeseemme ja molemmat lapset alkoivat katsella DVD soittimilla elokuviaan. Olivian iltaa piristi Dibitassut ja Samuelin Titinalle.