sunnuntai 5. kesäkuuta 2016

4.6.2016 Junalla reissuun

Finnair A350 etukamerakuva
Nyt se kauan odotettu lomamatka taas alkoi. Odotus menee joka kerta samalla kaavalla. Ensin pitkään matkan suunnittelua, haaveilua ja malttamattomuutta. Matkan lähestyessä tulee pieni stressi ja mietin jopa, että onko tässä mitään järkeä. Pari viimeistä päivää on kamala stressi, joka kuitenkin tällä kertaa onneksi jäi normaalia lievemmäksi. Näistä mielialan vaihteluista huolimatta paras hetki on juuri tämä hetki. Matkalla olen jo perillä…

Kokeilimme tänään ensimmäistä kertaa junalla matkustamista lentoasemalle. Juna on kotikaupungistani Kouvolasta hyvä ja nopea vaihtoehto, etenkin kun lentoasemayhteys on nyt avattu. Olin varannut hyvissä ajoin junamatkalle perhehytin, mutta harmiksemme juna jolla meidän piti matkustaa, oli rikki ja tilalla oli korvaava juna, jossa ei ollut perhehyttiä. Tämän vuoksi paikkanumeroinnitkaan eivät pitäneet paikkaansa, vaan istuimme siellä missä oli tilaa. Istuimmekin pienessä neljän hengen hytissä ja mummo ja vaari istuivat käytävän toisella puolella olevassa kahden hengen hytissä. Matka meni leppoisasti ja nopeasti. Vaihdoimme junaa Tikkurilassa ja viimeinen 10 minuutin pätkä lentoasemalle meni yhdessä hujauksessa. Asemilla oli aika paljon liukuportaissa ramppaamista ja meillä oli ihan maksimimäärä matkalaukkuja, jotta pystyimme kulkemaan niissä. Kotiin tulo junalla olisi erittäin hankalaa, koska laukkuja tulee vielä kaksi enemmän. Yhdellä laukulla reissu ei olisi mikään ongelma.

Lentoasemalla menimme viemään matkalaukut tiskille. Menimme suoraan lapsiperheiden lähtöselvitystiskille, jota olemme aina käyttäneet. Viimeksi jouluna vähän arvoimme ystäväperheen kanssa tiskien edessä, että minne menisimme. Virkailija ohjasi meitä lapsiperheiden tiskille ja sanoi, että kannattaa aina käyttää sitä koska on siihen mahdollisuus. Nyt meille tultiin sanomaan, että meidän pitäisi olla normaalissa jonossa koska meillä ei ole sen ikäistä lasta joiden takia tulisimme tänne tiskille. No, lapsemme ovat 6v ja 11v, eikä missään ikärajoja ja vähän ihmettelin asiaa. Kerroin, että juuri jouluna meille sanottiin, että kannattaa käyttää lapsiperhetiskiä ja meidän edessä oli tässäkin jonossa perhe, jolla oli kaksi noin 7vuotiasta lasta. Tämä on tätä Finnairin palvelua. Onneksi Bangkokin päässä tilanne on ollut aina toinen.

Matkalaukut jätettyämme menimme asemarakennuksen alakertaan Cesars little Italy ravintolaan syömään. Tomi ja Samuel söivät buffet-pöydästä ja me otimme Olivian kanssa pizzat. Hintataso tässä siistissä ravintolassa on edullinen. Pizza 9 euroa ja Buffet noin 11 euroa aikuiselta ja lapset puoleen hintaan. Syötyämme lähdimme lähtöportille päin. Yritimme ensimmäistä kertaa mennä elektronisesta passintarkastuksesta pitkien jonojen vuoksi, mutta Samuel osoittautui liian lyhyeksi eikä hän päässyt portista läpi. Kysyin passintarkastajalta minkä pituiset voivat käyttää elektronista passintarkastusta, mutta hän ei osannut sanoa. Sanoi vain alle 120cm olevan liian lyhyt. Lentoaseman ruuhkista huolimatta pääsimme nopsasti omalle lähtöportille, jonne teimme pienen leirin. Lapset saivat ostaa itselleen koneeseen herkkueväitä ja minä bongasin tutun Suomi-Thai perheen kotikulmilta. Juttelimme jonkin aikaa ja hetken kuluttua pääsimmekin jo koneeseen.

Olimme ostaneet lisämaksulliset economy comfort istumapaikat koneeseen. Olemme aiemminkin istuneet näillä paikoilla, mutta silloin kyseessä oli vanha konemalli. Näiden A350 paikat ovat hieman paremmat. Istumme juuri rivillä 21 eli economyluokan eturivillä. Jalkatilaa tässä on aika mukavasti, mutta kyllä muutkin paikat vaikuttavat hyviltä. Tässä konemallissa istuimet ovat näitä eturivejä lukuun ottamatta asetettu 3+3+3 malliin, joka on erittäin huono asetelma pariskunnille ja nelihenkisille perheille.  Esimerkiksi ikkunapaikalta vessaan lähtö tietää kahden ihmisen yli pomppimista. Lentomatka meni taas jälleen kerran erittäin hyvin ja nopeasti. Lapset käyttäytyivät erittäin mallikkaasta ja itse sain nauttia pari viinilasillista ruuan kanssa sekä ehdin katsoa Napapiirin sankarit 2 elokuvan. Ajattelin katsoa myös Lost in Hong Kong elokuvan, koska pidin samojen tekijöiden Lost in Bangkok elokuvasta, mutta aiempaan verrattuna tämä oli pienoinen pettymys. Siinäpä se ensimmäinen lomapäivä menikin matkatessa. Ensin junalla ja sitten lentsikalla. Hyvin meni!