perjantai 24. kesäkuuta 2016

Rayongissa

Viime yönä täällä oli kova trooppinen myrsky. Heräsin yöllä kun ilmastointilaitteet piippasivat ja huomasin, että sähköt katkesivat. Ulkoa kuului myrskyn ääniä ja pelkäsin, että Olivia ei saa nukuttua olohuoneessa yksinään. Yritin mennä katsomaan häntä, mutta en nähnyt yhtään liikkua pimeässä, joten luotin siihen että Olivia huutaa jos on joku hätänä. Onneksi kukaan muu ei kuitenkaan herännyt myrskyyn, sähkötkin oli tullut takaisin jossain vaiheessa. Huono sää jatkui aamulla. Aamupalalla oli taas katettu lämpimät ruuat ulos ja munakkaan paistaja oli ulkona hommissa. Ruuat siirrettiin jonkin ajan kuluttua sisälle, koska vettä satoi kattausten päälle eikä kaasulieden liekki pysynyt päällä munakaspisteessä. Meillä oli huoneesta otettu sateenvarjo mukana aamiaisella ja joku oli ottanut sen mukaansa ulko-oven edestä, jonne jätin sen muiden sateenvarjojen joukkoon ruokailun ajaksi. Toivottavasti emme joudu korvaamaan kadonnutta varjoa.

Olimme jo eilen tietoisia sääennusteen perusteella, että tänään on sateinen päivä joten emme antaneet sen häritä ja päätimme lähteä Rayongiin uuteen Central Plaza ostoskeskukseen. Tiesimme, että sinne on mentävä kahdella eri lavataksilla joten menimme odottelemaan taksia tien varteen. Odottelimme noin 15 minuuttia kunnes taksi tuli. Hotellimme liikenteenvalvoja kysyi minne olemme menossa ja varmisti lavataksin kuskilta, että menemme oikeaan taksiin. Suunnittelimme, että menemme taksiin jossa lukee Ban Phe-Rayong, mutta meidän taksi menikin suoraan Rayongiin joka oli oikein hyvä asia. Matka maksoi meiltä yhteensä 120thb, joten Samuel pääsi ilmaiseksi. Rayongissa päätepysäkkimme oli lavataksiasema, jossa kuskimme neuvoi meidät seuraavaan lavataksiin joka veisi meidät Central Plazaan. Istuimme lavalle ja odottelimme taas noin 15 minuuttia kunnes auto tuli täyteen ja lähdimme liikkeelle. Kauppakeskukseen oli asemalta noin 3 kilometrin matka ja hinta oli 10thb/hlö, Samuelista ei mennyt maksua. Lavataksimatkalla sain pienen thaitytön syliini ja hänen mummonsa otti meistä kuvan. Tähän kuvausilmiöön en ole juurikaan aiemmin törmännyt Thaimaassa, vaikka Kiinassa olen joutunut useisiin kuviin. Tosin liikuimme tänäänkin alueilla, joissa turisteja ei liiku kovinkaan paljoa joten olemmehan me melkoisia nähtävyyksiä.

Täältä lähdimme vesisateen saattelemana. Sade tosin loppui jo ennen Rayongia.
Matkan varrelta.
Rayongin asema
Central Plaza on uusi, iso ja monipuolinen ostoskeskus. Ostoskeskuksesta löytyy sopivia kauppoja jokaisen kukkarolle. Me emme käy missään merkkiliikkeissä vaan tänäänkin ostosten teko keskittyi esim. Daisoon, jossa lähes kaikki tuotteet maksaa 60thb sekä toiseen vastaavaan Japani kauppaan. Ihan ensimmäiseksi kuitenkin suuntasimme Swenssensiin jäätelöille. Siitä haaveilin jo eilen. Olivia ja mummo menivät pizzoille, meidän herkutellessa ihanilla jätskeillä.
Hieno ja monipuolinen ostoskeskus

Minun annos, hyvää oli
Samuel söi kermaa ja kirsikkaa lukuunottamatta koko annoksen
Edullinen kauppa, tosin jos ostaa 12 kappaletta 60thb:n tavaroita kuten Olivia niin kertyyhän niille hintaa.

Tässä toinen 60thb:n kauppa.
Sillä aikaa kun me kiertelimme Robinson kaupassa, Samuel oli kaupan leikkipaikalla. Hinta 80thb per tunti ja lisäksi piti ostaa 20thb maksavat sukat, koska leikkipaikalla ei saanut olla paljasjaloin. Samuel löysi leikkipaikalta kaverin, jonka kanssa heillä oli yhteinen yhden sanan kieli "banana".

Kierreltyämme Central Plazassa parisen tuntia, menimme ylikulkusiltaa pitkin tien toisella puolella sijaitsevaan BigC ostoskeskukseen. Teimme pienet ostokset, sillä ajattelimme ettemme voi ostaa paljoa tavaraa, koska menisimme takaisin hotellille lavataksilla ja suurten kassien kuljettaminen olisi hankalaa. Pakollisiin ostoksiin kuului lasten superkids pillimehut ja Olivian nutella. Samuel osti myös taas itselleen paidan.

BigC käynnin jälkeen kävelimme taas Central Plazaan syömään Pizza Companyyn. Söimme perinteiset annokset eli minä ja Tomi puoliksi veggiepizzan, Olivia pienen Havaii pannupizzan ja Samuel lastenannoksen. Hyvää oli, mutta söimme aika kiireellä, koska kello oli jo yli viisi ja viimeinen lavataksi lähtisi Rayongista kohti hotelliamme kello kuusi. Ehdimme ostoskeskuksen pysäkille noin puoli kuudeksi. Pienen odottelun jälkeen siihen pysähtyi lavataksi, mutta se oli aivan täynnä. Uutta taksia ei kuulunut, joten luovutimme kello 17.45, sillä emme olisi ehtineet enää viimeiselle Rayongista lähtevälle lavataksille. Pienen säädön jälkeen saimme privaattitaksin 600thb:n hintaan viemään meidät hotellille. Samuel oli aivan mainio koko taksimatkan. Hänellähän on rytmi veressä ja tarkka sävelkorva. Samuel lauloi musiikkivideoiden tahtiin koko matkan hotellille ja taksikuskia nauratti kovasti. Matka meni siis nopeasti.

Samuel halusi että otan hänestä valokuvan, jotta hän näkee miltä uusi paita näyttää. No hienohan se on kuten myös toissapäivänä markkinoilta ostetut shortsit.
Hotellille palattuamme vaari vielä kyseli meitä uimaan, mutta emme jaksaneet lähteä. Tänään oli siis ensimmäinen päivä koko reissun aikana kun emme käyneet ollenkaan uimassa. Samuel kyllä viihtyi pitkään ammeessa ja snorklasi siellä, joten se vähän korvasi uintireissua. Minä pakkailin jo ostoksia matkalaukkuihin ja punnitsin pari laukkua jotka ovat suht valmiina lähtemään kohti Suomea. Toinen painoi noin 22,9kg ja toinen 19,9kg eli molemmat ovat vielä sallituissa rajoissa. Minulla ei ole mitään käsitystä kuinka täyteen kaksi muuta laukkua tulee, joten hienosäätö jää sitten Bangkokiin. Nyt taitaa kuitenkin olla aika käydä taas iltahommiin. Huomiseksi on luvattu parempaa ilmaa, joten luulen että huomenna uidaan tämänkin päivän edestä...