keskiviikko 29. kesäkuuta 2016

Viimeinen lomapäivä Thaimaassa

Voi hitsin hitsi. Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja meillä se päivä oli tänään, kun vietimme viimeistä kokonaista lomapäivää täällä Thaimaassa. En saanut unta viime yönä ja pyörin unettomana suurimman osan yöstä sängyssä, ensimmäistä kertaa loman aikana. Eipä se minua silti haitannut, ehtiihän sitä nukkua kotonakin. Aamu alkoi kuitenkin normaaliin tapaan, kun Samuel herätti minut kahdeksan aikoihin tai oikeastaan olin ollut jo pitkään täysin valveilla. Herätin Tomin ja Olivian hyvissä ajoin ennen yhdeksää, jotta lomarytmimme säilyisi ja ehdimme melkein yhdeksäksi loungeen aamiaiselle. Palvelu oli taas ystävällistä ja lapsilta kyseltiin haluaisiko he kuumaa maitoa tai maitoa muroihin ja kahvit tuotiin pöytään yms.

Aamupalan jälkeen emme ehtineet jäädä lorvimaan huoneeseen, vaan meidän oli heti lähdettävä liikenteeseen. Olimme huonolla menestyksellä käyneet eilen etsimässä postitoimistoa MBK:sta, jossa olemme aiemminkin käyneet postissa. Nyt se on kai lopetettu, koska emme löytäneet sitä, vaikka kysyimme useammalta ihmiseltä neuvoa. Tänään kysyin postitoimiston paikkaa loungen henkilökunnalta ja sain vastaukseksi, että menkää Siamin alueelle ja kysykää sieltä neuvoa. Tomi googletti paikan ja lähdimme Siam Centerille etsimään postia. Ensin saatoimme mummon ja vaarin Madame Tussaudsin vahakabinettiin ja jatkoimme matkaa. Ystävällinen ovivahti saattoikin meidät postiin lähes ovelle saakka. Täällä Bangkokissa turvallisuusasioihin kiinnitetään nykyään enemmän huomiota kuin ennen. Esimerkiksi sky train asemilla ja kauppojen sisäänkäynneissä on nykyään enemmän metallinpaljastimia sekä käsilaukkujen tarkastuspisteitä kuin ennen. Hyvä asiahan se vaan on, että turvallisuudesta huolehditaan.

Löytyihän se postitoimisto.

Mummon ja vaarin saattamisen ja postitoimistossa käynnin jälkeen jatkoimme matkaa Siam Paragon ostoskeskukseen, jonne Olivia halusi mennä käymään Rilakkumakaupassa. Löysimmekin valtavan lelukaupan, jossa teimme pieniä ostoksia. Sen jälkeen suuntasimme lähimpään Swensensiin viimeisille jäätelöannoksille tällä reissulla.

Kiertelimme jonkin aikaa näissä vähän hienommissa ostoskeskuksissa eli Siam Paragonissa ja Siam Centerissä ennen kuin päädyimme jälleen tuttuun ja turvalliseen MBK:hon. Siellä Tomi ja Samuel menivät välipalalle Burger Kingiin ja minä menin Olivian kanssa kynsistudioon, koska Olivia halusi maalauttaa kynnet. Maalauksen aikana mummo ja vaari sattuivat kävelemään hoitolan ohi ja he menivät syömään Tomin ja Samuelin seuraksi. Olivia sai hienot kynnet sekä uudet pikkuletit hiuksiin, ettei hänen tarvitse huolehtia hiusten harjauksesta kesälomalla...

Tässä muutamia tarjolla olevia kynsimalleja
Olivia ihmetteli miten miehetkin osaavat lakata kynsiä
ja kynsien koristelun jälkeen vielä letitys.
Olivian kauneudenhoidon aikana Samuel meni mummon ja vaarin kanssa hotellille ja Tomi jalkahierontaan. Minä odottelin Oliviaa ja selailin nettiuutisia. Hotellille palattuamme haimme lapsille hotellin alakerran 7elevenistä pizzat ja lähdimme lähes saman tien Tomin ja vaarin kanssa läheiselle Saen Saep kanavalle venetaksiajelulle. Kävelimme hotelliltamme lyhyen matkan Jim Thompsonin talon ohi joen rantaan ja sitä pitkin Hua Chang laiturille, jonka ohi kävelimme monta kertaa Evergreen hotellissa ollessamme aiemmalla Bangkokin reissullamme. Kanaalitakseilla ajaminen on erittäin helppoa. Me matkustimme taksilla kultakukkulalle päin kanaalin päähän kahdeksan bahtin hintaan. Kääntöpaikassa olisi sijainnut kultakukkula (Wat Saket), mutta emme menneet nyt käymään siellä, koska juuri veneestä noustuamme alkoi kova sadekuuro. Jos olisimme menneet toiseen suuntaan kanaalia pitkin, olisimme voineet mennä esim. Mall Bangkapiin, jonka katolla sijaitsee Fantasia Lagoon vesipuisto. Matka tuonne olisi maksanut tältä hotellimme läheiseltä Hua Chang laiturilta kokonaiset 18thb. Kanaalitaksiin meno ja pois nouseminen voi olla ajoittain aika hankalaa, etenkin jos penkit ja lattiat ovat liukkaat, joten kovin huonojalkaisen kannattaa käyttää Bangkokissa muita liikkumismuotoja esim. Chao Phraya joen veneisiin siirtyminen käy huomattavasti helpommin kuin näihin mataliin veneisiin nouseminen.

Venereissun jälkeen palasimme hotellille, vaihdoimme sateessa kastuneet vaatteet kuiviin ja menimme loungeen happy hourille. Juomat piti tänään nauttia sisätiloissa, sillä ulkona tihkutti vähän vettä. Samuel sai taas huomiota eräältä aasialaiselta miesasiakkaalta. Sanoimme heipat ja kerroimme, että lähdemme aamulla aikaisin kotiin.

Minulla oli suunnitelmissa, että menisimme illalla vielä Olivian kanssa hierontaan, mutta kaikki aika meni pakkaamiseen. Meillä on tällä kertaa kertynyt erittäin paljon tavaraa. Mielestäni emme ole ostaneet mitään ihmeellistä, mutta silti kaikki neljä isoa matkalaukkua tulee tupaten täyteen, enkä ole edes varma miten saamme kaikki tavarat mahtumaan laukkuihin. Onneksi kaikkein suurin anti tästäkin reissusta jää kuitenkin taas omaan mieleen ja sydämeen. Minä nautin olostani Thaimaassa ja haluan viettää lomani täällä...