perjantai 17. kesäkuuta 2016

Rengasrikko

Eilinen päivä meni sateisissa merkeissä ja toivoin, ettei tänään sataisi koko päivää. Toiveeni toteutui ja pääsimme aamulla uimaan isolle altaalle. Ilma oli puolipilvinen ja hiostava, altaan vesi noin 30 astetta eli se jopa virkisti vähän. Kylmä ei onneksi silti tullut. Tässä muutamia kuvia isolta allasalueelta.

Allasalueen ravintola, joka on suljettu kesällä

Polku allasalueelle
Ja tie vuokratalollemme
Talomme pihasuihku on kovassa käytössä
Minun ja Samuelin makuuhuone
Uintireissun jälkeen mietimme pitkään lähtisimmekö mopoilemaan Ban Phehen ja koska ilma näytti pilvistyvän ja mopoiluun sopivalta, päätimme lähteä matkaan. Emme päässeet pitkällekään kun alkoi kova sadekuuro. Suuntasimme pientä sivukatua pitkin suoraan viidakkoon päin ja näimme siistin ravintolan. Erittäin ystävällinen nainen tuli meitä vastaan sateenvarjon kanssa tarjoten suojaa ja pyysi peremmälle. Tilasimme ravintolassa juomaa ja ruokaa. Ruuat olivat aivan pilkkahintaisia, meidän perheen kaksi isoa annosta paistettua riisiä (toinen katkaravuilla ja toinen kanalla) sekä kolme pepsiä, soodavesi ja vesi kustansi noin neljä euroa yhteensä. Ruoka-annos oli kaiken lisäksi paras riisiruoka, jota olemme täällä syöneet.

Saimme ravintolassa hedelmämaistiaisia
Ruokailun aikana sadekuuro laantui ja pääsimme jatkamaan matkaa. Koska pilvet näyttivät hyvin tummilta taivaalla päätimme, että emme jatka matkaa Ban Phehen asti, vaan käännymme takaisin Novotel Rim Paen kohdalla. Juuri kun näimme hotellin, vaarin moposta kuului kova jysäys ja tajusin heti että rengas puhkesi. Rengasrikko ei tullut mitenkään yllätyksenä, sillä meillä on ennenkin mennyt rengas puhki vuokramoposta ja mietimmekin jo etukäteen miten pitäisi toimia jos rengas puhkeaa. Hotellin henkilökunta tuli ihmettelemään hätäämme ja hetken päästä näimme ohiajavassa autossa aiemmin jo tapaamamme taksikuskin. Kuski pysähtyi auttamaan meitä. Vastapäisestä talosta tuli mies työkalujen kanssa ja miehet irrottivat renkaan. Tämän jälkeen meidät pyydettiin autoon ja lähdin vaarin ja renkaan kanssa muutaman kilometrin päässä olevalle korjaamolle. Muut seuralaisemme menivät Novotel-hotellille ja löysivät sieltä kahvilan, jossa viettää aikaa.

Rengaskorjaamossa renkaamme sai nopeasti uuden sisä- ja ulkokumin joka oli korjaajan mukaan 20 vuotta vanha ja todella huonossa kunnossa. Maksoimme renkaiden vaihdosta pyydetyn 450thb ja 50thb tippiä, jota korjaaja ei meinannut ottaa vastaan. Taksikuski vei meidät takaisin mopollemme ja vaari laittoi renkaan takaisin minun ja taksikuskin auttaessa parhaan mukaan. Annoimme taksikuskille 200thb vaivanpalkkaa, vaikka hän ei olisi ottanut mitään vastaan. Kun lähdimme ajamaan 100 metrin päähän Novotelille ihmettelimme että rengas hankaa jonnekin. Eihän se hangannut, vaan kumi oli tyhjä. Voi ei! Taksikuski huomasi onneksi hätämme ja hän ohjasi meidät hotellille ja sanoi hoitavansa homman. Me lähdimme valokuvauskierrokselle hotelliin, jonne menemme ensi viikolla kuudeksi yöksi ja kuvauskierroksen jälkeen huomasimme, että korjaaja ja taksikuski olivat irroittaneet mopon pyörän ja vaihtoivat sisuskumia. Sisäkumi oli mennyt rengasraudasta rikki ja saimme uuden kumin tilalle. Kaikki hoitui sujuvasti, hymyilevien ja ystävällisten ihmisten ympäröimänä. Kun rengas oli paikallaan sanoimme kiitokset ja heipat pelastajillemme. Täällä kyllä saa apua tarvittaessa.

Rengaskorjaamo, yritys numero yksi...

Vanha ulkokumi, melkoisen huonossa kunnossa.
Vaari kiinnittämässä korjattua rengasta
Muut herkuttelivat Novotelin kahvilassa sillä aikaa kun minä ja vaari hoitelimme rengasrikkoa
Hotelli Novotel Rim Paen puutarha sadesäässä
Ensi viikolla täällä otetaan aurinkoa!

Eiköhän Samuel testaa tämän liukumäen ensi viikolla
Pieni leikkipaikkakin löytyi
Hotellin rannasta
Olivia pääsee testaamaan uusia Rilakkuma sulismailojaan

Yritys numero kaksi kun taksikuski haki korjaajan Novotelin pihalle auttamaan meitä uudelleen.
Joo, kyllä tämä rengas vuotaa...
Kun saimme mopon vihdoin kuntoon, lähdimme mopoilemaan takaisin taloillemme. Sadesää jatkui, mutta pieni tihku ei meitä haitannut. Lähdimme lähes heti syömään Buffalo Billille. Tänään meillä oli pizzapäivä, sillä Buffalon thairuuat eivät ole vakuuttaneet meitä. Pizzat olivat hyviä.

Takuuvarma ruokajuoma

Kaksi pizzaa, nacholautanen, olut, winecooler, kaksi fantaa, vesipullo ja neljä jätskiannosta kustansi vähän reilut 20 euroa eli ei ne hinnat tässäkään ravintolassa päätä huimaa...
Ravintolan leikkipaikka
jälkkärijätski
 Syötyämme lähdimme ensimmäistä kertaa pienelle rantakävelylle. Rannalla vipelsi pieniä rapuja, joita lapset säikkyivät kovasti. Onneksi Olivian kännykässä on hyvä taskulamppu, jonka avulla näimme ettemme astu ravunkoloon. Rantalenkin jälkeen tulimme talolle. Samuel lähti vielä vaarin kanssa isolle altaalle uimaan ja minä kirjoittelin tämän päiväkirjan. Huomiselle ei ole mitään etukäteissuunnitelmia. Eiköhän se huomenna selviä mitä puuhastelemme...