perjantai 12. kesäkuuta 2015

Chiang Mai zoo ja Doi Suthep

Päivä 13
Tänään oli poikkeuksellinen aamu, sillä Samuel herätti meidät vasta kello 8.30. Taisi poika olla reissupäivästä väsynyt tai sitten nukutti muuten vaan paremmin kun huone on täällä viileämpi kuin aiemmissa paikoissa. Meidän huoneemme hintaan ei kuulunut aamiaista, mutta päätimme että kai me sen raaskimme maksaa. Aamiainen maksaa koko meidän porukalta noin 1000THB eli tosi kallis, mutta toisaalta huoneen hinta ei ollut paha joten kyllä siitä luksuksesta voi vähän maksaakin. Aamiainen oli hyvä ja normaali hotelliaamiainen. Ei mitään luksusta, mutta kaikkea tarpeellista löytyi. Ainakin me söimme niin hyvin, että selvisimme aamiaisella ilta kuuteen asti kunnes tuli nälkä.
Siisti aamiaisravintola
Aamiaisen jälkeen menin lasten kanssa uimaan. Ennen tänne tuloa olin lukenut tripadvisorista, että allas oli ollut kunnostuksen vuoksi suljettuna mutta onneksi se on nyt jo auki. Allasalue osoittautuikin erittäin siistiksi ja viihtyisäksi. Altaassa oli suolavesi. Tätä suolavespuhdistusjärjestelmää onkin alettu nyt suosimaan muuallakin Thaimaassa. Myös Bangkokin hotellimme altaassa on suolavesi. Altaalla oli töissä erittäin avulias ja ystävällinen mies. Hän levitti meille pyyhkeet valmiiksi aurinkotuoleihin, toi Samuelille uimalautan ja uimalasit, varoitti syvästä altaasta ja toi lehtiä aurinkotuoleissa istuville luettavaksi. Altaan yhteydessä oli myös pieni ravintola ja kuntosali. Allasalueelle paistoi mukavasti aurinko, vesi oli ihanan lämmintä ja taustalla soi tunnelmaa tuova musiikki. Paikka tuntui pieneltä paratiisilta suuren kaupungin keskellä.

Uimassa
Uimisen jälkeen lähdimme reissun päälle. Otimme tien varresta tuktukin, sovimme hinnaksi hotellin respan ehdottaman 200THB ja matkasimme Chiang Main eläintarhaan. Eläintarhaan oli ehkä noin viisi kilometriä matkaa. Ostimme eläintarhan portilta liput sisälle. Ne maksoivat 900THB koko perheeltä. Pienen matkan kuljettuamme tulimme paikkaan josta sai vuokrata golfautoja. Se olikin koko päivän paras päätös, sillä eläintarha on valtavan iso. Lisäksi eläintarha sijaitsee vuoriston rinteessä ja siellä olisi saanut kävellä kilometritolkulla yli 30 asteen helteessä mäkiä ylös ja alas. Eläintarha oli yksi parhaita joissa olen ikinä ennen käynyt, vaikka olemme näitä isoja tarhoja kierrelleet useammissakin paikoissa. Kiertelimme eläintarhassa kolme tuntia golfautollamme ja meiltä jäi aika iso osa eläimistä näkemättä. Eläinpuistoon oli myös rakenteilla lasten vesipuisto eli kunhan se valmistuu, myös uikkarit kannattaa ottaa mukaan. Matkan varrella oli paljon pieniä ravintoloita ja muita myyntipisteitä. Meidän puistovierailun kohokohta oli Pandakarhun näkeminen. Pandataloon oli erillinen sisäänpääsymaksu 100THB/aikuinen ja 50THB/lapsi. Satuimme menemään taloon juuri Pandan ruokailuhetkenä ja oli tosi kiva katsella miten hyvin bambu maistui pandalle.

Flamingojen syöttäminen
Ihana Panda syömässä
Ruusutarhakin löytyi
Meidän golfauto
Leikkipaikka
Pieniä ravintoloita oli paljon
Eläinten ruokaa oli myynissä monessa paikassa itsepalveluperiaatteella
Eläintarha sijaitsee mäkisellä alueella
Samppa katselutasanteella
syöttöpuuhissa

Eläintarha oli tosi kaunis
Eläinshow, ei tosin ehditty paljoa katsella kun piti palauttaa auto
Kierreltyämme eläintarhassa menimme tien varteen odottamaan punaista songhtaew autoa jolla pääsisimme ylös Doi Suthepin temppelivuorelle. Matkaa eläintarhalta vuorelle oli noin 12 kilometriä. Auto lähtee kipuamaan vuorelle kun se on saanut koottua 10 asiakasta kyytiin, joten jouduimme odottelemaan muutaman minuutin porukan kokoamista. Matka vuorelle oli kiemurainen ja mäkinen. Perillä meitä odotti aivan samanlainen markkinahumu kuin Kiinan muurille mentäessä. Mäki oli täynnä matkamuistojen myyjiä. Teimme pieniä ostoksia matkan varrella. Rappusten määrä temppelille on netin mukaan 309, mutta ne eivät tuntuneet niin pitkiltä. Ylhäällä temppelillä oli todella kaunista ja tunnelma oli sanoinkuvaamaton. Rukoilevia ihmisiä oli joka puolella ja kulta kimalsi. Minulta loppui kamerasta akku temppelillä, koska en ehtinyt lataamaan sitä täyteen aamulla. Onneksi nämä muistot jäävät mieleen, vaikka en niistä montaa kuvaa saanutkaan.

Temppelikukkulalta oli hienot näköalat alas kaupunkiin
Temppeliltä lähdettäessä menimme alas vuorelta samalla songhtaew autolla, jolla tulimmekin vuorelle. Matka maksoi 40THB. Eläintarhan kohdalla piti taas jäädä pois ja vaihtaa toiseen autoon. Toisella autolla olisi päässyt alas kaupunkiin 40THB:n hinnalla per henkilö, mutta me neuvottelimme hinnan suoraan hotellille ja se maksoi 150THB. Samassa autossa kanssamme tuli kaksi itävaltalaista vanhempaa naista. Juttelimme automatkan ajan ja oli tosi mielenkiintoista kuulla heidän reissustaan. Myös he ovat lähdössä seuraavaksi Hua Hiniin, joten ties vaikka tapaisimme taas siellä. Päästyämme hotellille katsoin kellosta, että matka Doi Suthepilta hotellille kesti hieman yli tunnin joten matka ei ole ihan lyhyt, mutta reissu oli hieno ja kannattaa ehdottomasti tehdä jos liikkuu täällä päin. Kävimme pikaisesti huoneessamme ja lähdimme syömään eilen katsomaamme paikkaan. Menimme ostamaan pienistä ruokakojuista ruuat ja söimme ulkona. Ruoka oli hyvää, mutta koska olimme olleet koko päivän kovassa helteessä, ilmastoitu ruokapaikka olisi ollut aika kova sana.

Täältä ostimme Olivialle kanaa ja riisiä 50THB
Watermelonshake 30THB
Kasviskevätkääryle 30THB
Pad Thai katkaravuilla 45THB
Ruuan jälkeen menimme vielä jalkahierontaan. Otimme Tomin ja Olivian kanssa puolen tunnin jalkahieronnat hintaan 100THB/hlö. Ainakin minun hieronta oli erittäin hyvä ja tarpeeksi napakka. Ehkä pohkeet eivät tule tämän päivän kiipeilyistä kipeäksi kun niitä on nyt myös hierottu. Hieronnan jälkeen herkuttelimme vielä jätskeillä ja kävimme 7elevanissä ostamassa juomia. Minulla olikin koko illan kamala jano, taisi helle verottaa nesteitä.