maanantai 8. kesäkuuta 2015

Suphattraland ja Tamnanpar

Päivä 9
Tänään oli meidän reissun ensimmäinen sadepäivä. Ensimmäisinä päivinä oli vähän pilvistä ja pieniä kuuroja, mutta niitä ei juuri sadepäiviksi voinut sanoa. Tänään sadetta tuli aamusta alkaen ja aamu-uinnitkin jäi sateen takia väliin. Onneksi terassi on katettu niin siinä voi syödä aamupalaa kastumatta.
Vettä sataa
Aamiaisen jälkeen lähdimme retkelle. Olimme varanneet taksin etukäteen retkeä varten. Taksi tuli ajallaan tai oikeastaan muutaman minuutin etuajassa, vähän ennen kymmentä. Kuski ei noussut ylös taksista, mutta vastasi sentään totisen oloisena hyvän huomenen toivotukseen. Tomi ja Olivia kömpivät seitsemänpaikkaisen auton sikaosastolle (kuten nimitämme oman 7-paikkaisen auton takaosaa), kuski ei vaivautunut mitenkään auttamaan selkänojien kaatamisessa tai muussakaan. Vähän matkaa ajettuamme yritin vähän keskustella kuskin kanssa, mutta hän vastasi yhdellä sanalla totisen oloisena joten päätin jutella vain oman perheen kanssa. Tällaiset totiset täysin hymyttömät kuskit ovat onneksi poikkeuksia täällä Thaimaassa. Kaikki kyydit kuitenkin sujuivat sovitusti ja kyyti oli turvallisen oloista, joten eipä tuo kuski mitenkään reissuamme pilannut vaikka käytös vähän ihmetytti täällä hymyjen maassa...

Ensimmäinen retkikohteemme oli Suphattra fruit land hedelmäfarmi. Minulla ei ollut entuudestaan tarkkaa tietoa mitä kohteessa tapahtuu, joten menimme sinne avoimin mielin. Sisäänpääsy maksoi meiltä neljältä 1200THB. Liput ostettuamme odotimme hetken autoa, jonka kyydissä alueella kuljettiin. Auto vei asiakkaita pieniä kapeita kujia pitkin hedelmätarhojen läpi alueelle, jossa oli hedelmäbuffet. Hedelmien syöminen kuului retken hintaan ja aikaa buffetilla sai viettää niin kauan kuin halusi. Tarjolla oli erilaisia ihania ja tuoreita alueella kasvatettuja hedelmiä. Niitä sai ottaa syötaväksi kokonaisena tai paloiteltuna ja nauttia esimerkiksi sokeri-chiliseoksen kanssa. Olivia ylitti itsensä ja maisteli lähes kaikkia hedelmiä duriania lukuunottamatta. Samuel söi ainoastaan banaania ja mangoa, jotka ovat hänelle tuttuja ja turvallisia makuja.

Alueella kuljettiin tällaisilla autoilla
hedelmäbuffet
yksi suosikeistani, dragonfruit
ananaksia
mehukkaita mangoja
rambutaneja
Durianit tarjoiltiin sivumpana hajun vuoksi. Maku oli yllättävän hyvä...
Syötyämme menimme odottelemaan seuraavaa autoa jonka kyydissä pääsisimme jatkamaan matkaa. Matka jatkui hedelmätarhojen läpi ravintola-alueelle. Siellä oli tarjolla hintaan sisältyen som tamia eli papayasalaattia ja salaatteja kastikkeen kanssa. Kokit valmistivat salaatin pyynnöstä ja kysyivät miten tulista salaatista halutaan. Otin yhden chilin salaattiin ja se olikin juuri sopivasti. Salaatti oli taas suussasulavan herkullinen chilin ja makeuden yhdistelmä. Jälkkäriksi ostin 20THB maksaneen kookosmaitojäätelön ja se vei mukavasti chilin poltetta pois suusta.

som tam ainekset
morttelilla sekaisin
ja taivaallinen lopputulos
jälkkärijätskit
Ruokapaikan jälkeen matka jatkui hunajapisteelle. Samuel ja Olivia ovat aivan vauhkoina kaikista lentävistä ötököistä, joten heistä oli jännittävää nähdä mehiläisten pesiä ja hunajakennoja. Maistelimme hunajaa ja ostimme kotiin vietäväksi pullollisen tuoretta hunajaa. Hunajapaikan jälkeen auto vei meidät lähtöpisteelle ja reissu oli ohi. Meiltä meni aika tasan kaksi tuntia kierroksella. Tosi kiva paikka, suosittelen!

hunajamaistiaiset
mehiläisiä

Hedelmäfarmin jälkeen matkamme jatkui Tamnanpar viidakkoravintolaan. Löysin paikan netistä vähän sen jälkeen kun olin jo tehnyt varauksia hotelleihin. Jos en olisi vielä varannut tämän reissun hotelleja, olisimme ehkä yöpyneet Tamnanpar resortissa pari yötä. Ravintola oli upea, viidakkotyyliin rakennettu ja siellä oli paljon kivoja yksityiskohtia. Lapset tykkäsivät erityisesti lammesta, jossa uiskenteli mustia joutsenia. Kyllä olisi vaari ihmeissään, jos mökin rantaan uiskentelisi mustia joutsenia. Lapset syöttivät molemmat kaksi pussillista eläinten ruokaa joutsenille ja kaloille joita ui lammessa. Ravintolan ruoka ei ollut mitään kovin erikoista. Oma pad thainikin saa ehkä vain noin 7 pistettä. Maku ei ollut ihan kohdallaan, mutta onneksi sain juomaksi tämän reissun ensimmäisen kookoksen. Se oli hyvää. Olivian pizza oli hyvin eksoottinen ja se ei meinannut upota kenellekään. Ehkäpä tuossa ravintolassa olisi ollut turvallisempaa tilata esim. krokotiilia tai sammakoita, joita oli ruokalistalla.

kookosta
Olivian watermelonshake
pad thai, arvosana 7
Syötyämme kävimme matkamuistokaupassa josta Olivia osti itselleen T-paidan mustien joutsenten kuvilla varustettuna. Kävimme myös kävelemässä vesipuiston alueella. Alue oli siisti ja upeasti suunniteltu. Vesipuistossa ei ollut ketään ihmisiä. Sisäänpääsy olisi ollut 200THB. Tämä paikka pitääkin laittaa muistiin, jos vaikka joskus tulisi vietettyä siellä yö tai pari. Hotellin alueella me emme käyneet, mutta luulen että se sijaitsi aivan vesipuiston vieressä. Palatessamme parkkipaikalle kuskimme olikin jo siellä odottelemassa. Matka talolle sujui nopeasti.
yksi joutsenista

autio vesipuisto
Eilen oli todella kuuma päivä ja muutos tähän päivään oli melkoinen. Luulen, että tämän päivän lämpötila oli noin 10 astetta matalampi kuin eilisen tai ainakin auton lämpömittari näytti ulkolämpötilaksi vain 25 astetta. Vettä satoi koko päivän, mutta onneksi sade oli sellaista Suomen sadepäivän tyyppistä sadetta eikä satanut kaatamalla. Olivialla oli päällään kertakäyttöinen sadeviitta ja me muut olimme ajoittain sateenvarjon alla. Eipä se sade meitä pahemmin haitannut. Suojia oli aina lähettyvillä ja hedelmäfarmillakin kuljettiin autolla.

Talolle saavuttuamme sade loppui ja lähdimme vielä ostoksille 7elevenille. Tuli jotenkin haikea olo koska joudumme luopumaan huomenna aamulla mopostamme. Emme siis enää pääse keskustaan. Mopoillessamme Tequila ravintolan ohi yritimme vilkuilla näkyisikö siellä tuttuja tarjoilijoita jotta olisimme voineet vilkutella hyvästiksi mutta emme huomanneet heitä. Talolla meillä oli tarkoitus mennä vielä uimaan omaan altaaseen, mutta uintihetki jäi lyhyeksi. Päivällinen sade oli herättänyt hyttyset joihin emme olleet aiemmin törmänneet täällä Mae Phimissä. Hyttysiä oli varmaan miljoona kuten muitakin ötököitä. Allergista Oliviaa ei voinut päästää altaaseen ja minäkin vain kastauduin Samuelin kanssa. Yritetään uimista huomenna päivällä uudelleen.