maanantai 15. kesäkuuta 2015

Risteily ja illallinen

Päivä 16
Tämä aamu meinasi mennä pitkäksi ja piti vähän kolistella kello 9.00 että lapset heräisivät ja ehtisimme aamiaiselle. Sampalle ei tavalliseen tapaan aamiainen juurikaan maistunut, mutta leikit tarjoilijoiden kanssa oli sitäkin hauskempia. Tarjoilijat toivat Sampalle ruokaa pöytään, yrittivät syöttää, varastivat leluja ja hassuttelivat. Ruokahetkestä on siis tullut leikkihetki. Aamiaisen jälkeen menimme kysymään alakerran retkimyyjältä jokiristeilyn hintaa Ping-joelle. Tomi vähän nikotteli kun koko porukan risteily hotellikuljetuksineen, ruokineen ja juomineen maksoi meiltä noin 2000THB mutta antoi kuitenkin suostumuksen reissulle.

Aamiaisen jälkeen kävimme taas aamu-uinnilla hotellin altaalla. Uiminen on niin ihanaa kun altaassa on lämmintä vettä! Uinnin jälkeen lähdimme valmistautumaan jokiristeilylle lähtöön. Meitä tultiin hakemaan kello 12.45 hotellilta. Joelle olisi ollut vain noin 500 metrin matka suoraan Anusarn markkinoiden läpi. Taksillakin sinne meni vain yksi hujaus. Venelaituri oli upealla temppelialueella. Pyysimme lapsille pelastusliivit ja lähdimme reissuun muutamien muidenkin turistien kanssa samalla laivalla. Risteily kulki 8 kilometriä jokea eteenpäin. Perillä pysähdyimme maalaistaloon, missä oli eläimiä, erilaisia viljelmiä ja ruokailu. Ruokailun jälkeen risteilimme takaisin lähtöpaikkaan. Reissu oli ihan kiva ja hintansa veroinen. Jokivarren elämää oli hauska katsella joelta päin. Matkan varrella oli hienoja hotelleja, prinsessan loma-asunto, paikallisia asumuksia ja paikallisia ihmisiä puuhissaan esim. kalastamassa ja uimassa. Perillä maalaistalossa söimme oikein hyvän ruuan ja katselimme ympärille pihapiirissä. Takaisin hotellilla olimme vähän ennen neljää. Kiva reissu, suosittelen...

venelaituri sijaitsi temppelialueella
hidasta matkantekoa
arabica kahvipensas
Reissun ensimmäinen kao soi, Chiang Main perinneruoka-annos. Hyvää oli myös Olivian mielestä. Jälkkäriksi oli melonia ja ananasta.
juomana longan ja lemongrass mehuja
riisiviljelmä
risteilypaatteja
bambutalo matkan varrella
aika iso puu

Risteilyn jälkeen palasimme hotellille ja aloin pakkailemaan tavaroita. Meillä on vain yksi matkalaukku mukana käsimatkatavaroiden lisäksi. Huomasin, että aika paljon tuli kannettua turhaa tavaraa tänne Chiang Maihin. Olisimme esim. pärjänneet kaikki hyvin vain yksillä kengillä. Likaisia vaatteita on kyllä kertynyt viiden päivän aikana joten huomenna laitan Bangkokin hotellilla heti ensimmäiseksi pyykkikoneen päälle. Noin puolisen tuntia ennen kuin meidän piti lähteä khantoke illalliselle ulkona alkoi sataa vettä. Sadetta tuli Thaimaan tyyliin eli kaatamalla, mutta kuuro loppui yhtä nopeasti kuin oli alkanutkin ja pääsimme kuivina taksiin joka tuli hakemaan meitä sovitusti kello 19.00. Kadut oli kyllä tulvien vallassa sadekuuron vuoksi, mutta hyvin niistä lätäköistä pääsi läpi.

Khantoke illallinen on ollut suunnitelmissani heti kun päätimme, että tulemme Chiang Maihin eikä se ollut pettymys. Illallispaikka oli muutaman kilometrin päässä oleva viihtyisä kulttuurikeskus. Ilta aloitettiin syömällä Chiang Main perinneruokia. Minulle tuotiin herkullinen kasvisruokatarjotin jonka ruuat tosin maistui myös Tomille. Khantoke illallisella istutaan lattialla kolmiotyynyjen päällä. Minä tein virheliikkeen kun laitoin päälleni mekon, housut olisi olleet paljon paremmat lattialla istumiseen. Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Tarjoilijat kiertelivät ravintolassa ja täyttivät tarvittaessa ruokakuppeja. Ravintola oli aivan täynnä asiakkaita. Syömisen ajan lavalla soitettiin thaimusiikkia ja syömisen loppuvaiheessa alkoi perinteiset thaimaalaiset laulu- ja tanssiesitykset. Niitä on aina mukava katsella.

Meidän paikkamme sijaitsi esiintymislavan edessä...

Kun esitykset loppuivat ravintolassa asiakkaat ohjattiin pihalla olevaan rakennukseen katsomaan vuoristoheimojen esityksiä. Esitykset eivät olleet mitään kovin laadukkaita, mutta niitäkin oli hauska seurata. Jokaisen heimon edustajat olivat pukeutuneet perinteisiin heimovaatteisiin ja saimme nähdä pienen esityksen heidän traditioistaan. Esitykset olivat aika lyhyitä, mutta niitä oli toistakymmentä.

Esitysten jälkeen kuljettajamme vei meidät hotellille. Tämä päivä jokiristeilyineen ja khantoke illallisineen oli ihana lopetus tälle ensimmäiselle Chiang Main vierailullemme. Katsellessani tanssiesityksiä illallisella mietin kysymystä joka minulle on muutaman kerran esitetty eli miksi te matkustatte aina samaan paikkaan? Vastaus on aika selvä eli juuri näiden hetkien takia ja toisaalta koska me haluamme kokea jotain uutta. Mielestäni Thaimaahan matkustaminen ei ole matkustamista samaan paikkaan, sillä täällä on niin paljon nähtävää. Chiang Mai eroaa todella paljon muista aiemmin kokemistani kohteista Thaimaassa, enkä ole edes nähnyt vielä paljoa. Chiang Maista jäi meille todella positiivinen kuva. Luulen, että tulemme tänne suunnalle vielä uudelleenkin.
Iltanäkymä hotellin rappusilta kuvattuna...