maanantai 22. kesäkuuta 2015

Meri

Päivä 23
Terkkuja taas täältä Hua Hinin ja Cha Amin puolivälistä Sheraton hotellista. Päivä on sujunut rauhalliseen tahtiin lomasta nauttien. Aamuherätys oli taas vasta puoli yhdeksän aikaan eli sopivasti että ehdimme ajoissa aamiaiselle. Aamiainen on yksi päivän kohokohtia täällä hotellissa. Tällaisia herkkuja nautin tänä aamuna;

jääkahvia, kookosleivos ja hedelmiä
kahvia, mansikkasmoothie, guava mehua, croissanttia kookos- ja mangomarmeladilla ym.

Aamiaisen jälkeen menin Samuelin kanssa leikkihuoneelle. Samuel touhusi sisällä ja ulkona tunnin verran kunnes sain houkuteltua hänet pois sieltä. Olimme nimittäin lähdössä ensimmäistä kertaa tällä reissulla uimaan mereen. Hotellihan on rannalla ja ranta osoittautui oikein hyväksi. Se on siisti ja hitaasti syvenevä kuten rannat täällä usein ovatkin. Vesi oli aamupäivällä todella matalalla ja saimme kahlata meressä jonkun matkaa ennen kuin sinne pääsi uimaan. Vesi oli ihanan lämmintä. Meidän lisäksi rannalla ei näkynyt uimareita, ainostaan joitain kalastajia. Tomin jalka takertuikin meressä kalaverkkoon... Uidessamme Tomin puhelin soi ja Aki soitti, että olisi tulossa tuomaan eilen hänen ravintolaansa unohtuneita lasten snorkkeleita. Kiirehdimme pois merestä ja menimme respaan missä Aki jo odottelikin meitä. Kun huomasimme eilen, että snorkkelit unohtui Olivia parahti välittömästi itkuun. Hänen snorkkelit on ostettu aikoinaan Kiinasta ja Olivia on käyttänyt niitä jo monta vuotta eli niillä on melkoisesti tunnearvoa. Kiitos vielä tosi paljon Aki että toit ne meille. Vastaavia kun emme olisi saaneet kaupasta.

Akin käydessä hotellillamme saimme samalla häneltä kyydin parin sadan metrin päässä olevalle outlet -myymälälle. Olemme käyneet aiemminkin samassa myymälässä eikä meillä ollut suurempia odotuksia ostosten suhteen. Myymälässä on poikkeuksellisen ärsyttäviä myyjiä. Heitä on paljon ja he seuraavat koko ajan parin metrin päässä kävellen. Mitään ei voi katsella rauhassa. Kokeilimme erään sitkeän myyjän kanssa kumman perään hän kävelee kun minä ja Samuel lähdimme toiseen suuntaan ja Olivia ja Tomi toiseen suuntaa. No Tomin ja Olivian peräänhän hän lähti, mutta nopeasti mekin saimme oman perässäkulkijan. Emme siis juurikaan tehnyt mitään ostoksia pieniä syömisiä lukuun ottamatta, mutta kävimme juomassa herkulliset hedelmäsmoothiet paikan ravintolassa.

Kävelimme outleteilta lyhyen matkan takaisin hotellille. Kulkuväylä on viihtyisä...

Hotellilla lähdimme melko pian jatkamaan lyhyehköksi jäänyttä uintireissuamme. Menimme tällä kertaa altaalle. Kiersimme taas reilun puolen kilometrin pituisen allasalueen ympäri ja lopuksi menimme isompaan lastenaltaaseen lasten kanssa. Kuvatekstien kirjoittaminen ei taas tänään onnistu, mutta ylemmässä kuvassa näkyy isompi lastenallas jonka syvyys on 60-90cm eli Samuel pystyy juuri seisomaan altaan syvimmässä kohdassa. Pienemmässä lastenaltaassa joka on alakuvassa veden syvyys on vain 30cm. Laguunialtaassa on jokapuolella 120cm syvää.

Uimisen jälkeen menimme yhteen hotellin viidestä ravintolasta syömään. Valitsimme ruokapaikaksi Luna Lanain joka sijaitsee aivan rannalla. Minä tilasin kuukauden erikoisuuden joka on Baked Pot Nuudles. Ruoka oli hyvää. Tomi tilasi kuulemma elämänsä kalleimman pad thain hintaan 380THB. Kun kysyin kumpi oli parempaa Akin vaimon eilinen pad thai vai tämä Sheratonin pad thai niin Tomi ei miettinyt hetkeäkään vaan sanoi eilisen olleen parempaa. Oliviakin muuten sanoi eilisen sweet and sour kastikkeen olleen parasta mitä on syönyt. Laskun loppusumma oli tänään Luna Lanaissa vain noin 700THB, koska lasten ruuat ja juomat sisältyivät kids passeihin ja me saimme 20% ruuista alennusta kun muistimme näyttää hotellin kanta-asiakaskorttia. Lapset saivat jälkkäriksi maksutta suklaajäätelöpikarit ja palvelu oli muutenkin hyvää...

Ruokailun jälkeen teimme pikaisen kävelyretken rannalla ja nyt Samuel katselee televisiota ja Tomi ja Olivia pelaavat korttia. Täällä hotellissa on erittäin rauhallista. Asiakkaita ei näytä olevan kovinkaan montaa. Tänään uidessa saattoi mennä pitkäkin aika ennen kuin näki muita hotellin asiakkaita. Tämä rauhallisuus on kyllä yksi hyvä syy matkustaa sesonkiaikojen ulkopuolella. Säätilassa on tosin tapahtunut selkeä muutos. Alkuloma oli paahtavan kuumaa ja aurinkoista. Luin netistä, että kuuma aika loppuisi täällä kesäkuun puolivälissä jolloin alkaa pikkuhiljaa sadeaika. Sadetta täällä ei ole juurikaan ollut, mutta taivas on ollut viime päivät suurimmaksi osaksi pilvinen ja tänään oli aika tuulista. Säästä ei kuitenkaan voi valittaa, meillä on ollut tosi hyvät ilmat ja takuulla lämpimämpää kuin Suomessa.

Tulimme äsken syömästä ja nyt Olivia taas valittelee nälkäänsä. Tämän reissun pelastus on ollut lasten nuudeliruuat joita Olivia syö välipaloiksi useamman kerran päivässä. Tavalliset aikuisten nuudelit eivät ole Olivialle maistuneet, mutta näissä lasten versioissa on mausteet kohdallaan. Toinen Olivialle tärkeä juttu on ollut oma pieni vesipullo, jonka Olivia tyhjentää monta kertaa päivässä.