torstai 18. kesäkuuta 2015

Safari World

Päivä 19

Meillä oli tänään retkipäivä. Varasimme eilen hotellin retkimyyjältä retken Safari worldiin. Hintaa retkelle tuli 1600THB/aikuinen (myös Olivialta), Samuelilta maksoi 1000THB. Hinta sisälsi kuljetukset, kierroksen safari parkissa, marine parkin ja buffet-lounaan.  Hotellilta lähtö oli kello seitsemän ja  olin laittanut herätyskellon soimaan jo kuudeksi. Heräsimme tosin Tomin kanssa molemmat jo aiemmin. Tomi ei pystynyt nukkumaan liikenteen melun vuoksi ja minä taas odotin kellon soittoa. Herätin lapset puoli seitsemän aikoihin ja lähdimme lähes heti aamiaiselle. Aamiaisella olikin jo paljon porukkaa vaikka luulin että siellä ei olisi montaa ihmistä lisäksemme. Söimme pikaisesti ja menimme alakertaan seitsemäksi. Hotellin kuljettaja lähti viemään meitä Safari worldiin, tai siis luulimme niin. Kesken matkaa hän sanoi että auto jossa istumme menee Dream Worldiin ja meidät siirretään toiseen vaniin.

Noin tunnin ajomatkan jälkeen olimme kuuden kilometrin päässä hotelliltamme jonkin toisen  hotellin pihassa. Aamuruuhkat oli aivan kamalat. Odotimme joitain asiakkaita hotellin pihalla vajaat puoli tuntia. Lopulta he saapuivat anteeksi pyydellen. Tämän jälkeen kuski ajoi läheisen huoltoaseman pihaan ja siellä meitä odotti toinen vani joka oli menossa Safari worldiin ja kyllästyneen näköiset matkustajat. Mitenhän kauan he olivat odottaneet meitä? Meillä meni tuohon noin seitsemän kilometrin matkaan puolitoista tuntia! Loppumatka Safari worldiin meni nopeasti ja ehdimme kiertämään villieläinpuiston ennen Marine Parkin esitysten alkua.

Safari Parkissa kierreltiin auton kanssa ja ikkunoita ei saanut avata. Tämän vuoksi valokuvat ovat aika hailakoita kun piti kuvata likaisen ikkunan läpi. Kierros kesti noin 40 minuuttia ja puistossa oli paljon eläimiä. Ei siis tarvinnut miettiä näkeekö eläimiä vai ei. Hienoimpia eläimiä oli mielestämme tiikerit ja Olivia ihastui myös kaikkiin pieniin eläinvauvoihin. Tässä alla muutama kuva Safari Parkista.

Safarin jälkeen menimme Marine Parkiin. Saimme retkioppaaltamme kartan johon oli merkattu esitysten alkamisajat ja järjestys missä esitykset kierretään. Muutamat esitykset olivat samaan aikaa joten kaikkiin ei ole mahdollista mennä yhden päivän aikana. Jätimme norsuesityksen väliin koska olemme nähneet niitä aiemmin useampia. Safari Worldissa oli aivan älyttömän paljon porukkaa. Siellä oli useita (kymmeniä) linja-autollisia koululaisia ja iso määrä intialaisia turisteja. Koululaiset taitavat tehdä paljon näitä retkiä, sillä viime lokakuussa myös Dream worldissa oli paljon koululaisryhmiä. Safari parkissa olisi ollut huomattavasti miellyttävämpi liikkua jos siellä olisi ollut vähemmän ihmisiä.

Pieni osa koululaisia menossa sisään puistoon
Ensimmäisenä näimme orankishown, joka oli tosi hieno. Samuel kikatti maha kippurassa koko esityksen ajan...

Toisena taisi olla merileijona show

Kolmantena seurasimme stunt showta josta ei räiskettä puuttunut
Showsta toiseen liikuttaessa ehdimme pikaisesti katselemaan erilaisia eläimiä häkeissään...

Kolmantena näimme tai siis yritimme nähdä delfiinishown. Paikalla oli tuhansia katsojia ja menimme esitykseen viime tingassa koska kävimme syömässä hintaan kuuluvan buffetlounaan. Kaikki istumapaikat oli varattu ja raput täynnä ihmisiä. Istuimme aivan katsomon toisessa reunassa kaiteen päällä eikä sieltä juuri mitään nähnyt.

Pikaisen laskutoimituksen mukaan paikalla tuhansia ihmisiä...

Delfiinishown jälkeen vuorossa oli taas räiskettä ja pauketta paikallisen James Bondin malliin. Olivia sanoi ettei enää ikinä mene tällaisiin esityksiin koska näki taas luurangon. Lapset alkoivat olla aivan puhki aikaisen herätyksen ja helteessä olon vuoksi. Jokaisessa esityksessä katsomoon suihkutettiin tuulettimista vesihöyryä viilentämään katsojia. Vaikka helle oli melkoinen niin ilma silti suosi meitä. Sää oli melko pilvinen, mutta vettä ei satanut yhtään koko päivänä.

Spy war show

Päivä Safari Worldissa oli tosi kiva. Esitykset olivat hienoja ja lapset tykkäsivät. Samuel oli taas sitä mieltä, että päivä oli paras ikinä. Bangkokin keskustassa oli järkyttävät ruuhkat. Bangkok on ollut nyt reissumme aikana ruuhkaisin mitä olemme koskaan aiemmin kokeneet. Skytrain on ollut aivan tupaten täynnä eikä sisään ole meinannut mahtua. MBK:ssa oli eilen todella paljon ihmisiä ja liikenne seisoo. Kotimatka hotellille kesti tänään Safri Worldista kaksi tuntia. Olivia nukkui koko matkan ja minä juttelin Samuelin kanssa. Hotellilla menimme heti käymään loungessa kahvilla ja syömässä leivoksia. Yritän nyt kyllästyttää itseni näillä herkuilla ennen kotiin paluuta. Toivottavasti onnistun. Loungen jälkeen laitoin vaatteet peskukoneeseen. Samuel kaatui Safari Worldissa johonkin liukkaaseen mutalätäkköön ja vaatteet olivat hurjan näköiset. On tuo pesukone ja kuivuriyhdistelmä vaan kätevä. Samalla tuli siliteltyä eilen pestyt vaatteet eli kotihommiakin on tehty ettei liikaa tottuisi lomailuun.
Jaana on joskus tainnut puhua Phayathain sairaalasta. Tällainen paikka sattui silmään kotimatkalla, onkohan sama sairaala vai onkohan näitä useampia?