torstai 11. kesäkuuta 2015

Chiang Mai

Päivä 12
Pitkä päivä takana. Heräilimme aikaisin aamulla Amari Don Muang lentokenttähotellissa Bangkokissa. Kävimme aamupalalla, joka oli erittäin hyvä. Selkeästi keskitasoa parempi. Tarjoilijan kysyessä meiltä aikuisilta otammeko kahvia vai teetä, hän kysyi myös lapsilta ottavatko he kuumaa kaakaota. Samuel vastasi reippaasti "yes" ja sai kannullisen kaakaota itselleen. Aamiaisravintola oli aika iso ja huomasimme vasta syötyämme, että emme olleet edes huomanneet kaikkia ruokapisteitä. Jogurtteja oli purkeissa ja kulhoissa, samoin muroja pienissä kertapaketeissa ja tarjoilukulhoissa. Oli hedelmiä, pähkinöitä, leipiä, munapiste, pillimaitoja ja makumaitoja ja kaikkea mitä aamiaisella voi olla tarjolla. Nam, oli kyllä hyvää.
Tuoretta hunajaa
Osa makeista levitteistä
Syötyämme laitoimme matkalaukut kiinni ja lähdimme ajoissa luovuttamaan huonetta. Pakkasimme matkatavarat kahteen isoon matkalaukkuun ja jätimme toisen laukuista hotellille säilöön matkan ajaksi. Haemme laukun sitten Chiang Main reissun jälkeen hotellilta ja jatkamme matkaa taksilla keskustan hotelliin. Toisen laukun otimme mukaan Chiang Maihin. Hotellille jäänyt matkalaukku painoi noin 32kg ja mukaan lähtenyt tasan 20kg eli sen määrän mitä olimme maksaneet lennolle etukäteen.
Samuelin lempipaikka lentokentällä
Lentomatka punavalkoisin siivin
Huoneen luovutus ja lentokentälle siirtyminen sujui nopeasti. Hotellilta menee lyhyt tunneli asemarakennukseen ja menimme hissillä suoraan lähtöaulaan. Air Asian lähetöselvityksessä oli pienet jonot, mutta ne liikkuivat nopeasti. Olimme aika aikaisin lähtöportilla, mutta meistä oli hauskaa katsella erilaisia lentokoneita kun ne nousivat ja laskeutuivat. Siirtyminen koneeseen ja lähtö sujuivat ajallaan.
Lentokoneiden bongailua
Olin tilannut meille ruuat lentokoneeseen. Tomille ja minulle tahmeaa riisiä ja mangoa ja Olivialle kanaa ja riisiä. Tunnin lentomatka sujui nopeasti, mutta Samuel ehti silti ottaa pienet päiväunet. Ennen koneen laskeutumista Chiang Maihin oli kiva katsella maisemia lentokoneen ikkunasta. Maisemat oli vuoristoisia ja välillä näkyi laajoja peltoalueita. Muistan haaveileeni Chiang Maihin tulosta jo reilusti yli kymmenen vuoden ajan. Katselin aikoinaan Aurinkomatkojen lomaesitteitä ja kävin kyselemässä Prisman Matka Vekasta Chiang Main matkoja. Koska pidän erittäin paljon uimisesta, rantakohteet ovat aina vieneet voiton kun olemme lyöneet matkakohteita lukkoon. Nyt tämä Chiang Mai kuitenkin valikoitui kohteeksi koska olemme matkalla kesällä ja Thaimaan eteläosan säät ovat todennäköisesti sateisempia kuin keski- ja pohjoisosan. Täällä sitä nyt ollaan!

Lentokonesapuskaa
Kohta laskeudutaan
Laskeuduttuamme Chiang Maihin saimme matkalaukkumme ennätysnopeasti ja kävelimme tuloaulaan. Pikainen silmäys ympärille ja menimme taxikopille josta saimme taksilaput. Kyyti keskustaan maksoi 150THB ja matkaa hotellille oli kentältä vain muutama kilometri. Hotellilla saimme tervetulojuomat ja kirjauduimme sisään. Hotellimme Royal Princess on aika vanhan oloinen, mutta yleiset tilat on luultavasti remontoitu hiljattain. Huoneemme on delux -huone, jossa on vähän enemmän tilaa kuin halvimmassa huonetyypissä. Huoneemme on vanha, tässä on likaisen oloinen kokolattiamatto ja näkymä on rumalle sisäpihalle. Verhoja ei siis kannata availla. Emme ottaneet lisävuodetta, sillä Olivia nukkuu välissämme ja teimme Samuelille sängyn huoneen pienelle sohvalle. Hotelli ei siis todellakaan ole mitään luksusta, mutta luultavasti aivan välttävä meille. Lapsista ei mene hotellissa mitään lisämaksua kun emme ottaneet lisävuodetta.

Majoittauduttuamme kävimme vilkaisemassa uima-altaan ja lähdimme syömään. Tomi ja Olivia halusi Pizza Hutiin ja menimme sinne. Annoin periksi mutta huomenna syömme ihan ehdottomasti iltamarkkinoilla. Tänään maistoin jo tahmeaa riisiä ja mangoa katukeittiöstä ja huominen ruokapaikka on katsottu valmiiksi. Pad thain hinta näytti olevan 35THB ja jättimäisten kevätkääryleiden hinta taisi olla 2kpl 50THB. Syömisen jälkeen kiertelimme iltamarkkinoilla ja ihmettelimme tavarapaljoutta ja hintatasoa. Hinnat olivat nimittäin huomattavasti edullisempia kuin muissa Thaimaan kohteissa joissa olen käynyt. Kauppoja ja kauppiaita on valtavasti. Yritin pidätellä itseäni etten olisi joutunut ensimmäisenä iltana shoppailumanian valtaan ja onnistuin siinä. En ostanut juuri mitään. Päätimme kierroksen Starbucks kahvilaan jonka jälkeen palasimme hotellillemme joka on markkina-alueen keskellä. Hotellimme sijainti on siis aivan huippu, vaikka taso ei muuten olekaan päätä huimaava. Tämä päivä on ollut todella pitkä ja nyt väsyttää. Huomenna uudet kujeet!