tiistai 2. kesäkuuta 2015

Mopoilua

Päivä 3
Viime yönä oli melkoinen ukkonen. Salamat välähtelivät ja ukkonen jyrähteli. Samuel tutisi minuun kiinni liimautuneena eikä osannut nukkua. Myös Tomi ja Olivia valvoskelivat ukkosen takia. Nukahdimme ehkä joskus viiden aikoihin uudelleen ja aamuherätyksen hoiti naapuritalossa olevan suomalaisperheen lapset, jotka hyppelivät riemuiten uima-altaaseen. Herätys kello 8.30 olikin aika hyvä, sillä olimme sopineet että vuokramopomme toimitetaan meille kello 9.00.
Aamiaishedelmät
thai honey tangerine
mango
Kasailin aamiaistarvikkeet jälleen ulos terassin pöydälle. Ostimme eilen Tescosta erilaisia hedelmiä ja nautimme niitä aamiaiseksi. Hedelmät olivat parhaita, joita olen koskaan aiemmin syönyt. Ihmettelin ensin miksi ne maistuvat niin hyvälle, mutta muistin lukeneeni että Thaimaan paras hedelmäaika ajoittuu touko-kesäkuulle. Mangot suorastaan sulivat suussa ja vesimeloni oli jotain aivan muuta mitä esim. Suomessa syödään. Meloni on täällä tumman punaista, makeaa ja voimakkaan makuista.
meidän kulkupeli

Kello lähenteli jo kymmentä eikä mopoa kuulunut. Olin jo melko varma, että sitä ei toimiteta vaan pitää alkaa soittelemaan mopon perään. Onneksi olin väärässä ja tulihan se meidän mopo viimein. Uimme hetken omassa altaassa jonka jälkeen halusin lähteä testaamaan alueen ison uima-altaan, sillä en ollut vielä uinut siellä. Ilma oli kuuma ja vesi erittäin lämmintä. Etenkin lastenaltaan vesi oli niin lämmintä, ettei se virkistänyt ollenkaan eikä juuri isonkaan altaan vettä voi virkistäväksi kutsua lämpötilan takia. Parempi näin kuin että altaan vesi olisi kylmää. Altaalla ei ollut ketään lisäksemme joten meillä oli aika iso private pool. Pelasimme rantapallolla ehkä tunnin verran kunnes näimme, että iso ukkospilvi ja jyrinät lähestyy meitä. Pakkasimme kamat ja hurautimme mopolla läheiselle talollemme. Talolla Olivia huomasi, että hänen jousipyssy unohtui altaalle ja kun Tomi haki leluja hän saikin päälleen melkoisen vesikuuron. Sade ei kestänyt kauaa, mutta loppupäivä oli pilvinen.

Välipalaksi dragon fruit ja green tea
Vaatteiden vaihdon ja välipalan jälkeen lähdimme mopoilemaan. Ajoimme Mae Phimin kylälle etsimään löytäisimmekö jonkun paikan, missä Olivia saisi letit päähänsä. Ei löytynyt. Suuri osa kojuista oli suljettuna. Eräässä ovessa oli lappu "See you in November" eli pitäisi tulla sesonkina uudelleen. Kävimme eräässä ostospaikassa, missä oli matkamuistoja ja ruokia myytävänä, mutta muuten kylällä ei mitään ihmeellistä tullut vastaan. Lähdimme mopon kanssa toiseen suuntaan ja ajoimme läheiselle Coca-Cola Beachille. Paikka oli aivan autio, mutta saimme kuitenkin tilattua juomaa ja ruokaa vaikka luulin, ettei ravintolastakaan saa mitään. Olivia tilasi itselleen paistettua riisiä ja kanaa, Samppa sai ranskalaisia joita hän ei kuitenkaan syönyt ja minä söin Tomin kanssa mangoa ja jäätelöä juomien kera.

opasteet rannalle
minun vakkarijuoma
Olivian vakkarijuoma
mangoa ja jätskiä
Samppa keinumassa
musiikki on veressä, joka paikassa on soitettava...
Olivian paistettu riisi ja kana 50THB
Coca-cola beach reissun jälkeen palasimme talolle ja kävin lasten kanssa taas uimassa. Uimisen jälkeen Samuel valitteli nälkää joten otimme jälleen mopon alle ja hurautimme Tequila Sunrise ravintolaan syömään. Ruoka oli hyvää, edullista ja ravintola sijaitsi kivasti rannalla. Ranta on vaan pettymys täällä Mae Phimissä. Se on ollut likaisin ranta, mihin olen koskaan törmännyt Thaimaassa. Kaikista roskaisin se on juuri Tequila Sunrise ravintolan kohdalla, mutta kyllä sitä törkyä riitti Coca-Cola beachillakin. Uimaan ei juurikaan tee mieli. Toisaalta rannan likaisuus ei minua juuri haittaa, sillä olen enemmän "allasihmisiä". Lapset kyllä tykkäsivät leikkiä ruuan jälkeen rannalla, mutta minua kauhistutti roskan määrä. Pattayaltakin löytyy huomattavasti siistimpiä rantoja kuin tämänpäiväinen kokemus täältä Mae Phimistä. Luulen kyllä, että rantoja ehkä siivotaan sesonkina ahkerammin, mutta aika kurjalta ne näyttävät tällä hetkellä.
Olivia tekee aina olonsa mukavaksi hetkessä. Nyt ravintolassa syntyi hienoja piirrustuksia...
Eka pad thai. Oikein hyvä, annetaan arvosanaksi vaikka 8 niin on varaa säätää molempiin suuntiin matkan edetessä.
Tässä oli Samuelin ruoka, spaghettia ja bolognesekastiketta. Todella harvinaista, että Samuel syö lautasen tyhjäksi...
Näkymä ruokapöydästä
Ties miten pitkään leikit olisivat jatkuneet, jos emme olisi patistaneet lopettamaan...
Ruuan ja pitkien rantaleikkien jälkeen ajelimme talolle ja lapset vaativat taas uimaan. Itse en enää viitsinyt mennä joten Tomille tuli uintivuoro. Oli ihana katsella kun kolmikko hyppeli altaan reunalta uimaan riemun kiljahdusten saattelemana. Uinnin jälkeen lapset katselivat vielä elokuvia ja minä odotin, että pääsen kirjoittamaan blogia ja nukkumaan. Kyllä lomailu on ihanaa...