perjantai 5. kesäkuuta 2015

Vierailu Ban Phessä

Päivä 6
Tänäänkin oli aikainen herätys kun Samuel päätti että nousemme ylös kello 6. Eihän siinä sitten mikään muu auttanut kuin alakertaan meno ja kahvin keitto. Tomi heräsi melko pian meidän jälkeen ja menimme aamiaiselle ulos. Aamiaisen jälkeen uin Samuelin kanssa omassa altaassa. Puhalsimme kotoa tuotuun uimapatjaan ilmat ja Samuel harjoitteli snorklaamaan uusilla snorkkeleilla.
Samuelin lempipuuha; altaan reunalta hyppiminen
Toinen lempipuuha; snorklaus
Olivian herättyä lähdimme rantatielle odottelemaan lavataksia Ban Phehen. Olemme käyneet aiemminkin Ban Phessä pikaisesti pari kertaa matkalla Koh Sametille, nyt meillä ei ollut sen suurempia suunnitelmia kuin käydä katsomassa mitä näkyy matkan varrella ja käväistä kaupungilla. Lavatakseja kulkee Mae Phimistä noin puolen tunnin välein, mutta me jouduimme odottamaan lähes 50 minuuttia kunnes kyyti saapui. Noin puolivälissä matkaa näimme Bandara on sea ja Novotel -hotellit. Olen joskus suunnitellut, että menisimme muutamaksi yöksi tuohon Novoteliin mutta saa nähdä tuleeko sinne mentyä. Samuel toivoo kovasti Pattayalle menoa ja ehkä se onkin meille sopivampi paikka.
Matkalla Ban Phehen
Jäimme lavataksista pois samassa kohdassa mistä laivat lähtevät Koh Sametille. Kävelimme tietä eteenpäin ja tutkimme kojujen tarjontaa. Ulkona oli tänäänkin erittäin kuuma ja Olivia valitteli kuumuutta sekä kutiavia patteja, joita hyttysenpistot ovat aiheuttaneet. Teimme muutamia ostoksia mm. Olivialle mekko ja lompakko, savikoristeita kotiin ja batiikkikangasta pöytäliinaksi.

Shoppailtuamme menimme erääseen ulkoa päin siistiin ravintolaan syömään. Laitetaanpas taas hintatiedot esille eli lasku oli 380THB (aika tasan 10 euroa) ja sillä sai:

- Paistettua kanaa ja riisiä iso annos, vesi
- Paistettua kanaa ja riisiä iso annos, cokis
- Iso jäätelöannos, soodavesi
- Iso jäätelöannos
- Pieni jäätelöannos
- Vesimeloni shake

Palvelu oli erittäin huonoa ravintolassa. Tarjoilijatyttöstä ei olisi voinut vähempää kiinnostaa tuoda meille ruokia. Jouduin myös käydä herättämässä tytön tiskin takaa, että saimme laskun ja pääsimme pois ravintolasta. Puitteet olivat siistit, ruoka hyvää ja hinnat edulliset mutta mistä ihmeestä tuollainen tyttö oli löytynyt sinne töihin?
Jätskit oli hyviä
Sampan jälkkärijätski
Takaisin Mae Phimiin pääsimme samalla tavalla kuin menimmekin eli heilutimme kättämme lavataksille ja hyppäsimme kyytiin. Menomatkasta meiltä pyydettiin 90THB eli 30THB per nenä ja Samuel ilmaiseksi. Paluumatkalla meiltä olisi otettu vain 60THB, mutta maksoimme kuitenkin myös Oliviasta 30THB. Ban Phe on ihan vierailemisen arvoinen kylä muutenkin kuin läpikulkumatkalla Koh Sametille. Siellä oli myös useita pankkeja ja saimme vihdoin vaihdettua rahaa bahteiksi. Ban Phessä olisi ollut myös akvaario, mutta emme vierailleet siellä tällä kertaa. Luulen, että näitä eläinpaikkoja tulee vielä kierrettyä tällä reissulla ihan tarpeeksi.

Laitoin eilen viestiä paikalliseen matkatoimistoon josta olemme vuokranneet mopommekin ja kyselin retkihintoja ja lentokenttäkuljetusta. Emme ole saaneet viestiin mitään vastausta ja toimistokin on ollut eilen ja tänään kiinni. Pitää nyt odotella viikonlopun yli vastataanko sieltä mitään vai kyselemmekö muualta kyytejä. Ban Phestä tulon jälkeen mopoilimme vielä toimiston kautta talollemme, mutta matkatoimiston ovella oli tuttu suljettu kyltti. Kävimme sitten läheisessä kaupassa ostamassa vettä ja mehua aamiaiselle. Hedelmät ovat myös loppu, mutta niitä lähdemme metsästämään vasta huomenna.

Illalla kävimme uimassa omassa altaassa ja tein taas lämpimiä leipiä iltapalaksi. Lapset katselivat elokuvia ja vietimme rauhallista "koti-iltaa". Huomiseksikaan ei ole juurikaan muita suunnitelmia kuin uiminen ja mopon tankkaus. Voi olla että käymme myös katsastamassa ulkoa päin hienolta näyttävän Mae Phim resort hotellin myös sisältä päin...